top of page

הכוח הטיפולי שיש בגינון עם חשיבה מייצרת מייקר






מבוא:

תחום הגינון הטיפולי הטיפולי הוכר באמצעות מחקרים שנעשו בתחום בהשפעתו החיובית על הרווחה הנפשית, הרגשית והפיזית. הוספה של ממד נוסף, המכונה מייקר, תורם לתהליך שהמטופל עובר. תנועת המייקר מתייחסת לתופעה שהחלה בשנת 2005, לפיה יש ערך לפעולות בנייה ויצירה של חפצים בידיים בשביל ההנאה ובשביל ההבנה של איך הדברים עובדים. בנוסף לפעולות, תופעת המייקר כוללת גם מחשבות ותוצרים. המטרה במייקר היא לעשות, לשתף, לתת, ללמוד, להשתמש בכלים, לשחק, לעזור ולשנות.

מדובר למעשה בתהליך של למידה יצירתית המותאמת אישית ונתפרת באופן פרסונלי בהתאם לצרכים, לרצונות ולכישרונות של כל מטופל/תלמיד. הלמידה מעודדת את התלמידים ליצור בעצמם תוצרים פיזיים שונים, בהתאמה לצרכים השונים כשבמקרה הנוכחי מדובר בצורכי הגינה. חיבור זה בוחן כיצד שילוב מייקר בגינון טיפולי משפר את היתרונות הטיפוליים, מטפח צמיחה אישית, מאפשר ביטוי עצמי ויוצר חיבור עמוק יותר לטבע.

הרעיון של המייקר משפיע גם על הלמידה בבתי הספר, וכיום יש עניין רב בהעשרה של התלמידים ובמענה על צרכים ועל כישורים פרסונליים על ידי תכנים אחרים, שאינם בהכרח עיוניים-אקדמיים, אלא דווקא מהתחומים האומנותיים, העיצוביים, הטכנולוגיים-מעשיים וכדומה. שיטה שרווחת היום בעולם החינוך ידועה בשם PBL: למידה מבוססת פרויקטים, תוצרים או בעיות (Project/Product/Problem Based Learning). שיטה זו מאפשרת יצירתיות ופעולות שיש להן תוצרים הנובעים מביטוי עצמי ובכך הם מסייעים גם להגברת הביטחון האישי של התלמידים.

אם נחזור לתחום של הגינון הטיפולי נוכל לראות כי השילוב המיוחד בין עשייה ויצירה לבין חיבור לצרכים הקיימים, כמו הכנת כלים לשתילה של צמחים או הכנת ערוגות בהתאם לסוג הצמח, מאפשר מרחב שבו כל מטופל יכול להשתלב בו על פי הלך רוחו. המרחב של הגינה ושל המייקר מעודד מטופלים לעסוק בזריעה ובשתילה, להשתתף בניסויים פעילים, בחקירה וביצירת חפצים מוחשיים (מכלים/ עציצים לצמחים הגדלים בגינה הטיפולית).

שילוב של יכולת חשיבה זו בגינון הטיפולי מאפשר למטופלים (ילדים) ליישם את היצירתיות ואת כישורי פתרון הבעיות שלהם, כדי ליצור אלמנטים ייחודיים ומותאמים לצורכי הגינה. המטופלים בוחרים כיצד לעצב את חלל הגינה שלהם. בין אם מדובר בעיצוב ובבניית ערוגות, מכלים, אדניות, תמונות או פסלים בכולם ישנו שילוב של צמחים שונים: צמחי מאכל, צמחי תבלין או פרחים. מדובר בדרך שבה התלמידים יכולים גם לבטא את היצירתיות שלהם ולהשאיר את חותמם על סביבת הגן וגם ליצור מוצר שיהיה מקור גאווה לסביבת הבית האישי והפרטי של כל אחד ואחת מהמשתתפים בפעילות. התאמה אישית זו מטפחת תחושת בעלות, גאווה והישג ותורמת לרווחה האישית

יתרונות טיפוליים:

·       הפחתת מתחים, לחצים וחרדות: עיסוק בפעילויות מעשיות בגינה בשילוב בניית מוצרים או יצירת יצירות אומנות בגינה, מקדם ומטפח מיומנויות חברתיות, פתרון בעיות רגשיות והעצמה אישית. המיקוד הנדרש כדי ליצור משהו משמעותי מסיח את הדעת מגורמי לחץ יומיומיים, ומאפשר לאנשים לטפח תחושת רוגע ונינוחות. יצירה וגינון יכולים לעזור להפחית את החרדה ולשפר את הרווחה הרגשית הכללית.

·       ביטוי עצמי ושחרור רגשי: הלך הרוח של המטופל מעודד ביטוי עצמי באמצעות יצירתיות. גינון טיפולי, שבו מעורבים בפעולות ייחודיות במרחב הגינה, משמש אמצעי תיווך שבעזרתו המטופל יכול לבטא מחשבות, רגשות וחוויות. אפשרות זו לביטוי עצמי  משמעותית במיוחד בהקשר של עיבוד רגשות, ומספקת גם שחרור וריפוי רגשי.

·       תחושת הישג והעצמה: יצירת חפצים מוחשיים בסביבת הגן גורמת לתחושת הישג והעצמה. כאשר המטופל מביט בתוצאה הסופית, אם זו אדנית בעבודת יד ועד לפסלים דקורטיביים, הוא מרגיש תחושת גאווה וביטחון ביכולותיו. תחושת ההישג הזו תורמת לשיפור ההערכה העצמית וההסתכלות החיובית על החיים

·       חיבור עם הטבע: הפעילות בגינה מייצרת קשר מעמיק בין יחידים לעולם הטבע. על ידי מעורבות פעילה בגן באמצעות פרויקטים של יצירה, המטופלים מפתחים הבנה והערכה רבה יותר לצמחים, לאדמה ולמערכת האקולוגית. חיבור זה עם הטבע מקדם שמירה על איכות הסביבה ותחושת חיבור הדדי, ומטפח גישה הוליסטית לרווחה. 



 

תיאור מקרה

ע. בן 10 הוא בן יחיד להורים גרושים, שמערכת היחסים ביניהם אינה טובה. האב חי בחו"ל והקשר ביניהם רופף ע. חי עם אמו וסבתו ויש לו אח למחצה, שמבוגר ממנו בעשר שנים. התקשורת של ע. עם האח מאוד דלילה והוא מרגיש מאוד בודד בבית, שכן אין דמות תומכת שהוא יכול להישען עליה. האם עובדת שעות רבות מחוץ לבית, והוא נמצא בבית עם הסבתא, מה שמייצר הרבה מריבות, כעסים ותסכול רב.

נפגשתי עם האם פעם אחת בלבד ושאר המפגשים היו בטלפון. המפגשים עם ע. התקיימו פעם בשבוע ביום ובשעה קבועה.

סיבת הפנייה:

·       קשיים התנהגותיים בבית הספר ובבית

·       דימוי עצמי שלילי, קונפליקטים רגשיים ואי שקט פנימי המובילים לחוסר יכולת לפתח מיומנויות חברתיות

·       לקויות למידה והפרעת קשב

·       פחדים וחרדות

 

ע. נבון מאוד מאוד ושולט היטב במיומנויות במחשב, אך לא מצליח להתמיד במשימות אחרות. הצורך הטיפולי ב-ע. בפעילות בגינה נבע מהרצון למצוא עבורו מקום מכיל, שבו הוא יוכל לבטא את הקשיים שעימם הוא מתמודד בחיי היום יום. מטרות נוספות לטיפול היו חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולות שלו, עידוד לגמישות מחשבתית על ידי מציאת פתרונות מותאמים, הבעת רגשות וצבירת חוויות של הצלחה. כל זה נעשה זאת תוך שימוש באמצעי עבודה שונים ומגוונים ובחומרים מהטבע תוך כדי שילוב מייקר וגינון טיפולי.

בתחילת השנה ע. היה מאוד מסויג והתקשה לעבוד לאורך זמן באותה משימה. הוא היה עוקר והורס צמחים ששתל. לאורך כל המפגש ניסה לנווט לפי דרכו, התקשה לקבל גבולות וחוקים והתגובות שלו לנעשה לא תאמו לגילו: מידי פעם פרץ בבכי, רקע ברגליו, איים שיחזור לכיתה ומצמץ בעיניו. לאורך כל המפגש הוא ניסה לכוון לעשייה במחשב. היה צורך בדרבון רב בנוגע לעמידה בגבולות ברורים לכל הנעשה במפגש.

במשך הזמן הפך ע. לעצמאי יותר. בתחילת הטיפול התקשה ע. להגיע באופן עקבי למפגשים אך עם הזמן שמח לבוא והקשר בינינו השתפר. ההטבה ביחסו לטיפול התרחשה בהדרגה. בהתחלה הוא נהג בחשדנות, אך במשך הזמן למד לתת בי אמון ונהנה לבטא בגינה את עולמו הפנימי באופן ספונטני באמצעות סיפורים ויצירה. נוצר בינינו קשר טוב והייתה תחושה של פתיחות בזמן הטיפול. ע. חש בטוח יותר ותפקד טוב יותר. גם כיום בתחילת כל מפגש הוא עדיין מבקש לעבוד במחשב, אולם התגובות שלו מתונות יותר.

 

תהליך העבודה עם ע:

במהלך הטיפול ע. מצא דרכים לבטא את עצמו באמצעות פעולות שונות, הקשורות בעשייה הן במרחב של הגינה והן במרחב הביצועי בחדר הטיפולי. תוך כדי תהליך שהיה הדרגתי הוא חשף את המצוקה הגדולה שחווה. באחד המפגשים שלנו בזמן הסיור בגינה שאלתי אותו מה לדעתו התחדש בגינה. מתשובתו ניתן היה להבין את מה שהוא חוה שכן הוא אמר שהוא רואה צמחים נבולים, חיטה שלא נבטה ולא ציין אף דבר חיובי או יפה שהתחדש בגינה.

מבחינה חברתית ע. התקשה ליצור קשרים חברתיים והיה מנותק מהנעשה סביבו וגם מאוד מניפולטיבי. הוא היה בודד גם בחברה וגם בבית. הפעילויות השונות בגינה שכללו זריעה ושתילה לא עניינו את ע. ולכן החלטנו שבמקום זה נתמקד ביצירה של המכלים שבהם נזרע ונשתול צמחים.

פעילות המייקר, שכללה יצירה ותכנון של המוצר, הייתה נהדרת עבור ע. דרך היצירה ניתן היה להבחין בעולמו הפנימי והדמיוני. אפשר היה להבחין בחוסר ההבנה שלו את המציאות ואת האופן שבו הוא עסוק בלהסתיר אובייקטים. לדוגמה הוא השתמש בשכבות רבות של צבע, שינה את תכנון המוצר ולקח לו הרבה זמן להגיע להחלטה ולהיות עקבי. יחד עם זאת, באמצעות השילוב של מייקר וגינון התחזקה תחושת המסוגלות שלו וכך צבר חוויות של הצלחה.

בטיפול ניתן היה להבחין בפער בין תוכן קשה ועוצמתי, לבין אופן ביטוי מילולי שקט, שקול, ואסוף. אופן הביטוי מרמז על כך עבור ע. יש חשש מלבטא את העולם הפנימי בעוצמות גבוהות, וקיים ניסיון להציג את התכנים בצורה מעודנת (כדי לפגוש בהדרגה את המטען הרגשי שהוא נושא).

התכנים ההשלכתיים שעלו בטיפול מצביעים על מצוקה רגשית. במפגשים האחרונים הוא חושף את המצוקה שלו (הבדידות) סביב העבודה ומתאר את המצוקות שלו דרך ה"עציץ" שהוא מכין. בנוסף, התקשורת שלו איתי השתפרה, התנגדותו פחתה והקשר הטיפולי הפך להיות מאד משמעותי. ע. דיווח שהוא מצפה בכיליון עיניים למפגש, שטוב לו והוא אף גילה רצון לספר בכיתה מה הוא עושה במפגשים איתי.

לאורך המפגשים הוא חוזר כמה פעמים על דימויים, שבהם הסובייקט נתפס כ'ילד רע' שצריך להיענש. כמו כן, בשיחות שלנו הוא שיתף פעמים רבות בפחדים שמטרידים אותו. מהטיפול התברר כי קיימת אצלו תפיסה עצמית שלילית וחוויה משמעותית של אשמה המלווה בתחושת כישלון לנוכח התנהגויות הנתפסות על ידו כשליליות ומזיקות. אלמנטים אלו, יחד עם קושי לימודי (חשד ללקויות למידה והפרעת קשב), עשויים להסביר תסכולים והתנהגות סוערת בכיתה ובבית.

באחת הפעמים ע. הכין מכל מעץ והוסיף את המילה 'עקביות' באבני פסיפס. הוא אכן הצליח להתמיד והיה גאה מאוד. כאשר סיים ליצור הוא נהנה מאוד להציג את היצירה שלו לכיתה ולמשפחתו, זה היה חשוב לדימוי העצמי שלו. אין ספק שהשילוב בין מייקר, תכנון מוצר וגינון טיפולי היו עבורו שילוב מנצח.

 


 

לסיכום:

טיפול המשלב גם חשיבה וגם יצירה באמצעות גינון טיפולי הוא מוצלח וייחודי ויש לו יתרונות רבים. על ידי עידוד ביטוי עצמי וטיפוח "אני מאמין" הגינה משמשת כלי יעיל להתמודדות רגשית וחברתית והעמקת הקשר עם הטבע. בנוסף לכך, יצירת אלמנטים בגינה בהתאמה אישית משפרת את החוויה הטיפולית הכוללת. השילוב של יצירתיות מעשית והחוזק המרפא של הטבע מספקים למטופלים אמצעי ייחודי לצמיחה אישית, ביטוי עצמי וריפוי רגשי. בסופו של דבר, שילוב של יוצר בגינון טיפולי מרחיב את הפוטנציאל לחוויות טובות והערכה עמוקה יותר לכוחו המרפא של הטבע.

bottom of page