top of page

משמעותה של האדמה בגיל השלישי במרחב הגינון הטיפולי

הקדמה


האדמה היא "לב ליבה" של הטיפול בגינון. במרחב של הגינה, האדמה היא חלק מהשפה בגינון הטיפולי. זהו הערוץ המחבר בין המטפל למטופל. במאמר זה אתאר מה מתרחש בטיפול בגינון בין המטופל, המטפל והאדמה. חשוב להבין את ערכה של האדמה בהיבט זה, וגם להדגיש שיש משמעות גם לבחירת סוג האדמה והחומר שבו עושים שימוש בגינון הטיפולי.


"אמא אדמה"


האדמה היא הבסיס, הקרקע היציבה. גם העץ וגם בן האנוש, שניהם מחוברים לאדמה באמצעות השורשים. במשך החיים אנו צומחים וגדלים, אך אנו עדיין מחוברים לאדמה בכל מיני דרכים. כמו שהשורשים של הצמח משמשים לעגינת הצמח בקרקע, וכן לספיגת מים וחומרים אורגניים הנחוצים לו, כך גם שורשים בריאים ועבותים בנפשו של האדם יקנו לו יציבות בהיבט הגופני, האנרגטי, המנטאלי והנפשי. שורשים איתנים משמעותם קרקוע, ארציות, חיבור למקורות, לבית, למורשת ולמסורת.

האדמה היא יסוד על ציר הזמן. היא מקשרת אותנו לעבר שלנו ולבית שבו גדלנו. בית שהיה יציב, תומך, מגונן ומכיל יצייד בכלים ראויים לדרך חיים מטיבה. רובנו נשמר את הטוב שקיבלנו בבית הורינו, והבסיס האיתן הזה ישמש לנו כנקודת זינוק אל עבר צמיחה בריאה ושינוי.

אדמת ילדות נכונה היא זו אשר שימשה מסגרת מגוננת, מכילה ומקבלת ועם זו פתחה דלתותיה להתבגרות ולעצמאות. אדמה כזו תאפשר להקנות לנו בסיס בוטח למעברים ולתמורות. דפוס התנהגות של נוקשות, תקיעות וקיבעון בקיים ובידוע הם סימפטומים של לקות באדמתו של האדם. במקרה כזה נאמר על אותו אדם שהוא: מרובע, כפייתי, עקשן ותקוע במקום.

האדמה גם מסמלת טריטוריה, שלא כל אחד יכול לחדור אליה. מזה שנים האדם נלחם על עצמאות ועל המרחב שלו (גם בעלי חיים רבים אחרים מסמנים טריטוריה ברורה). האדמה מקנה לאדם כוח ותורמת לתחושה שלו במספר היבטים:


1. הישרדות: ההתעסקות באדמה בגיל השלישי נותנת כוח ורצון עשייה. בתמורה, האדמה מניבה תוצרים רוחניים וחומרניים.

2. יעילות: ההתעסקות באדמה מחזקת את תחושת הערך של האדם.

3. המשכיות: המשך הדורות, רבייה, צמיחה, העמקת שורשים. צמיחת פרחים ופירות.







החיבור אל האדמה


העיסוק באדמה מחבר את המטופל בן הגיל השלישי חזרה למקורות, להעמקת השורשים והמשענת המשפחתית. בנוסף, לאדמה גם יש את הכוח לחבר את האדם אל עצמו. תהליך החיבור לאדמה טומן בחובו את יכולת הריכוז של האדם, ומגדיר את יכולת הלמידה שלו. העבודה עם האדמה בטיפול הגינוני יוצרת השלכה לחיי האדם: אדמה יציבה ועמידה או אדמה שצריך להשקיע בה ולשקם אותה כדי שתהיה מזינה. אם מדובר לדוגמה באדמה נוקשה, אפשר לבחון יחד עם המטופל כמה כוחות יש לו להשקיע באותה אדמה כדי ליצור מתוכה חיים.



המרחב הטיפולי


מרחב הגינה כולל אלמנטים רבים: ראשית כמובן האדמה, ובנוסף גם חומרים נוספים: עצים, שורשים, עלים, פרחים, צמחי מאכל, צמחי תבלין, אבנים, אוויר ומים. הגינה מחברת את האדם אל ארבעת היסודות שעליהם מושתת העולם: אדמה, מים, אש ואוויר. בטבע יש בין היסודות הרמוניה, הדדיות, יחסי גומלין ואיזון – ואלה יוצרים את השלם.

בטבע יכולות להיות סיטואציות רבות שבהן נוצר חור באיזון: רעידת אדמה, צונאמי, התפרצות לבה, טייפון הרסני. לאחר מכן, בדרך כלל יש רגיעה ("ותשקוט הארץ") והיסודות "מתארגנים" לאיזון החדש, האחר. כך גם אצל בני האדם. הכמיהה לאיזון שומרת עלינו, אך לעיתים יסוד אחד דומיננטי נמצא בחוסר ויסוד אחד נמצא בעודף. לעיתים חלק מהיסודות פולשים אל יסודות אחרים. תהליכים אלה לעולם מלווים בשינויים פיזיולוגיים, מבניים, אנרגטיים, נפשיים ורוחניים.

עבור בני הגיל השלישי, המרחב של הגינה מאפשר לאזן מצבים שונים. המטפל יזהה את נקודות התורפה ויתאים את הפעילות על פי הצורך האישי של המטופל.



"להבין את האדמה"

"כדי להבין את האדמה צריך קודם כל להסתכל על השמש ועל השמים, להסתכל ולבדוק את האדמה, לראות מה היא אוהבת – לא מה שאתה רגיל לו. רק אחרי שתבין מה היא אוהבת ומה היא רוצה ומה היא יכולה, ותתאים את עצמך אליה – לא אותה אליך – אתה יכול לבנות עליה את החיים שלך."

(עמוס קינן)


אצל אנשים בני הגיל השלישי יש הבדלים רבים מבחינת אופן המגע עם האדמה. רוב המטופלים במרחב הגינה זורמים עם המגע באדמה לפי יכולתם הרגשית והגופנית. יש שאוהבים לחפור באדמה, יש האוהבים לגרף ויש האוהבים לפורר. כל אחד מתאים את הפעילות למצבו הגופני והנפשי.



האדמה היא חומר גלם שהתנועה בו יכולה להשליך גם על מצבים שונים בחיי האדם ולכוון את הטיפול בהתאם לצורך:

· אדמה רכה – אדם בעל מגע רך.

· אדמה גרגרית ומפוררת שצריכה שיעבדו אותה – אדם שנמצא בחוסר איזון.

· אדמה קשה ויבשה שזקוקה למים כדי שתניב תוצרים – אדם שנמצא בתקיעות, בקושי שיש צורך לברר את טיבו.



האדמה: תחושות ומחשבות

שיחה שערכתי עם קבוצת מטופלים על משמעות המילה "אדמה" זימנה לי חוויה נהדרת והעלתה בי מחשבות רבות. שמתי לב שחלק מהמטופלים מגלים אמפטיה לחומר וחלק חוששים. עבור כל אחד מהם האדמה מייצגת משהו אחר.

· "אדמה זה קשר: אני עליתי ממרוקו ואני מחובר אליה ואוהב לבקר את האדמה שבה נולדתי".

· "האדמה היא הקשר להיסטוריה ולזיכרונות שלי".

· "האדמה היא המרחב לקשר שלי עם הגינה שלי הבית שלי".

· "האדמה יוצרת חיים".

· "באדמה יש נשמה".

· "האדמה היא הקרקע לסיפור החיים שלי".

· האדמה מסמלת מוות: "כי מעפר באת ואל עפר תשוב."

· "אדם ואדמה יש ביניהם קשר רב, כי האדם נוצר מאדמה וחוזר לאדמה".

· "האדמה מסמלת מוות, שמתקרב מפאת הגיל שבו אני נמצאת".

· ריח האדמה מעורר בי ריח של עשייה.





החומר והרגש: תיאור מקרה

השימוש באדמה, המגע והטיפול בגינון מעורר את החושים, מציף את הרגש וכתוצאה מכך מעלה זיכרונות המציפים את המטופל. כדי להמחיש את התהליך אציג תיאור מקרה של אחת המטופלות שאיתן עבדתי.

תיאור המקרה

ק. בת 89, הופנתה אליי באמצעות אחת מבנותיה. ק. נולדה במרוקו, ועלתה לארץ בגיל 20 כשהיא דוברת שתי שפות: צרפתית וספרדית. בעבר אהבה לבשל, לאפות, לקרוא, לצאת לאירועים תרבותיים, לסרטים ולהצגות. היא אהבה את החיים, אך לפני כשנתיים נפלה ושברה את האגן. בעקבות פציעתה היא אושפזה למשך תקופה ארוכה עד לחזרתה הביתה. תקופת האשפוז השפיעה עליה לרעה, ומצבה הנפשי והגופני הלך והדרדר. היא הייתה עצובה, התקשתה ללכת, ואף כעת היא נתמכת בהליכון או בכיסא גלגלים, מלבד הפציעה שאירעה כתוצאה מהנפילה, ק. גם סובלת מקטרקט מתקדם בעיניה, ובעקבות כך היא מוגבלת בראייתה.

המפגש הטיפולי:

המטופלת היא אלמנה הגרה בביתה ונעזרת במטפל. לאורך חייה עבדה כסייעת לרופא שיניים. התחביבים שלה הם קריאה, סריגה ועבודות בית. לפני כשנתיים נפלה ושברה את עצם הירך. ק עברה תהליך שיקום. בבית היא נעזרת בהליכון ומחוץ לבית בכיסא גלגלים. הפנייה אליי הייתה באמצעות אחד מילדיה בעקבות מצבה הנפשי הקשה. בעבר אהבה מאוד לעשות את כל הפעולות הקשורות בבית.

כיום היא חסרת מוטיבציה ואינה עושה דבר בבית.


המפגשים איתה מתקיימים בפינת האוכל במרחב הפרטי שלה, כשבכל מפגש יש מגע עם האדמה. בתחילת הטיפול הוקדש זמן לקשירת הקשר הטיפולי, ביסוסו ובניית יחסי אימון. בהתחלה ק. גילתה חשדנות וכמעט שלא תקשרה מבחינה מילולית, אך יחד עם זאת היא שיתפה פעולה והקשיבה לדבריי.


ככל שמספר המפגשים גדל וההתעסקות עם האדמה התעצמה, גיליתי את תכונותיה לפי המגע שלה עם האדמה. ראיתי שהיא אוהבת סדר וניקיון עד כדי אובססיה ושהיא לא כל כך מתחברת למגע עם האדמה. הצעתי לה להשתמש בכפפות, ובכל מפגש גם פרשתי על השולחן מפה כדי שהיא תרגיש שהפעילות מתבצעת באופן אסתטי ושאנחנו שומרות שהבית יישאר נקי.


היעד הטיפולי מבחינתי במקרה של ק. היה ליצור שיח שיאפשר העלאת זיכרונות, כדי לסייע לה להפוך לאקטיבית ולא להישאר פסיבית לאורך כל היום. ראיתי שהדרך והתהליך הם אלו שפועלים להשגת היעד הטיפולי. ככל שההיכרות בינינו הלכה והעמיקה כך הפעולות השונות והמגע עם האדמה הפכו לחלק מהמפגש, חלק שנעשה ברצון והבנה. עם הזמן, הצליחה ק. תוך כדי המגע עם האדמה גם להעלות זיכרונות ולשתף אותי במחשבות שלה.


הפעילות בגינון והטיפול באדמה במרחב הבית עורר אצלה זיכרונות הקשורים בבישול. בזמן שהפרדנו ביחד את רגבי האדמה כדי להוסיף לעציץ החדש, היא אמרה לי: "הפעולות השונות עם האדמה מזכירה לי פעילויות שונות הקשורות בבישול, כמו ניקוי האורז".

בפעם נוספת, כשהכנו "קוקודמה" (כדור אדמה מכוסה טחב, שעליו צומח צמח נוי) אמרה: "ההתעסקות באדמה והפיכתה לעיסה מעלה בי זיכרונות מהתקופה שהייתי מכינה בצק לעוגה ומבשלת ליושבי ביתי. אני מתגעגעת לאותם ימים".

ככל שהטיפול נמשך ראיתי את ההשפעה של הגינון הטיפולי על ק. העשייה המשותפת שלנו העלתה בה זיכרונות מהסוג שעורר בה כוח וחשק. המוטיבציה שלה השתפרה והרצון לעשייה גבר. למדתי שאחת הדרכים הטובות ביותר לשמירה על הזיכרון בגיל השלישי היא על ידי עיסוק יומיומי בתחום כלשהו, חזרה על מיומנויות קיימות ועיסוק מתמשך.


הטיפול השוטף באדמה, כמו הצורך בשמירה על לחות באדמה והשקיה בזמן קבוע – אלו יוצרים ומספקים סדר יום ואיזון בחיים. להתעסקות באדמה יש משמעות, חשיבות ויכולת להשפיע על גם הצד המוטורי של המטופל במגע עם האדמה. האדמה מייצרת גירוי חושי ותורמת לשיפור המוטוריקה העדינה והגסה בהתאם למצב הגופני של המטופל. העבודה עם האדמה במסגרת הגינון הטיפולי משפרת את הכוח, את טווח התנועה וכן את שיווי המשקל (בישיבה ובעמידה) בפעילויות השונות שבמרחב הגינה. לכל אלה השפעה קריטית על ההיבט התפקודי בחיי היום יום של המטופל.



"כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר, בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר" (פיוט סליחות)


סיכום


במאמר הנוכחי ביקשתי להציג את תחום הגינון הטיפולי ובעיקר את הגינון הטיפולי במרחב הבית. עסקתי בחשיבות של האדמה כאחד מהגורמים המחברים את המטופלים במרחב החדר לטבע שנמצא מחוץ לבית, מעבר לחלון. סקרתי מה את מרחב הגינה ואת המשמעות של האדמה בעיניי המטופל.


אחת המשימות המשמעותיות ביותר הניצבות כיום וגם לאור מגבלות הקורונה היא להכניס את הטבע הביתה. רבים מבני הגיל השלישי סגורים בביתם וחוששים לצאת. אצל חלק מהם יש קושי בגלל מצבם הפיזי. המרחב הטיפולי והמגע עם האדמה והצומח מעניקים משמעות ועניין למטופלים. הנגשת האדמה למטופל ומגע האדם באדמה מוסיפה "טעם וריח" למטופל, משאירה אותו על קרקע יציבה ומעשירה את עולמו הרגשי והגופני.


Comments


bottom of page