את המשחק אבני משמעות וצמחים יצרתי בשיתוף פעולה עם אלה וולפסון אקו סטודיו, יצירה מהטבע על מנת לעודד את מטופלי לשיח.
המשחק מעורר תקשורת באמצעות אבנים וצמחים.
זהו כלי עזר שבאמצעותו ניתן לנהל שיח חיבור, שיתוף מחשבות ורגשות..
בעזרת המשחק נפתח צוהר לחוויה שונה ומעמיקה.
למשחק נדרש הקשבה, הכלה, סבלנות הכרות עם עולם הצומח.
חבל שאת הריחות אי אפשר להעביר.
מטרה: חיבור בין צמחי תבלין למשמעויות שונות בחיים.
לשימוש בצמחי תבלין ומרפא פוטנציאל רב בטיפול, רוב בני האדם חווים במהלך חייהם מפגשים עם צמחי תבלין ומרפא.
טיפול רגשי מסוג זה מעורר שלל זיכרונות מנטליים ופיזיים, יוצר חיבורים, מעורר חושים, שמחה עצב, חדווה, השלמה, נחמה ופיוס.
מה מכיל המשחק: המשחק מכיל שתי ערכות אבנים: 1.צמחי תבלין 2.מילים עם משמעות
על כל אבן מצויר וכתוב שם של צמח תבלין, מילה עם משמעות וציור מופשט.
למי מיועד המשחק: הערכה מיועדת לגיל 8-98 מתאים לילדים ולאנשי הגיל השלישי ברמות תפקוד שונות כמובן עם התאמות בהתאם ליכולת של כל אחד, לשיח 1:1 או להנחיית קבוצה.
המשחק היא כלי עזר לעבודה רגשית למטפלים בגינון, מטפלים בבישול, טבע תרפיה וכל מי שעוסק ומחובר לתחום.
הערכה משלבת אומנות וגינון
כיצד ניתן להשתמש במשחק?
ניתן להשתמש בערכה במגוון אפשרויות:
1.הצמח כטיפול השלכתי- זהו אמצעי להגיע אל מטופל והחיבור הוא ספציפי ומותאם על פי צרכיי המטופל, אופיו, וייחודיותו, לצורך מפגש משמעותי של המטופל עם עצמו, עם חייו ובעיקר עם התמודדויותיו.
בפעילות זו יש לבחור אבן עם משמעות כדי להציף נושא מסוים או צורך מסוים על מנת לייצר שיח לדוגמא: בחירה של אבנים עם המילים: כוח, גבולות, שליטה עם צמח הנענע פעילות מסוג זה יכולה להדגים את תכונות הנענע ולהשליך על ההיבט הרגשי בחיי המטופל. מתוך הקושי או החזקה יעלו גם הפתרונות, בזכות הקשר לתכונות הצמח, צורות הגידול שלו, השימוש בכוחות הצמחים נועד לתמיכה והעצמה של המטופל.
2.נעים ולא נעים- פעילות המתאימה לוויסות חושי, ניתן למשתתפים למיין את האבנים לפי תחושות שהצמחים מעוררים בהם: נעים/ לא נעים. אפשר ורצוי שהצמחים יהיו זמינים באופן מוחשי, במידה ולא אפשרי ניתן להשתמש בזיכרון של ריח וטעם או זיכרון אחר העולה תוך כדי פעילות.
3.חפש את הצמח- הציעו למשתתף לבחור אבן באופן אקראי או מתוך התבוננות באבנים ולמצוא את הצמח המצוי בגינה. לאחר מציאת הצמח ניתן להתאים את החיבור לצורכי המפגש: שימוש בחושים, זיכרונות, טעמים אהובים.
4.שילוב בין ערכת אבני משמעות וערכת אבנים וצמחים- יש לשלב בין שתי הערכות לדוגמא: המשתתף יבחר ערך עם משמעות וצמח וידבר על הקשר ביניהם והמשמעות עבורו. ניתן לבחור מספר אבני משמעות וצמח אחד, או מספר צמחים ואבן משמעות אחת.
5.אבנים, צמחים וטעמים- בפעילות הזו חשוב שהצמחים יהיו זמינים. כל משתתף בוחר אבן, אפשר בגלוי או באופן אקראי. הצמח הנבחר ישמש את המשתתף להכנת מתכון כלשהו. הפעילות מסייעת להעלאת חוויות, זיכרונות, אירועים.
אני מאמינה:
שמשחק הוא אחד הכלים הטובים המשמש כמנוע לשיחה פתוחה, הקשבה באמצעותו ניתן לבטא רגשות, להציף מחשבות וזו הזדמנות לביטוי על מנת לקבל חיבוק והכלה ממשתפי הקבוצה או באופן פרטני, כשהמטרה להניע את המטופלים לשיח באמצעים שונים הנמצאים במשחק.
תיאור מקרה:
ש. בסביבות גיל ה-40 היא חלק מקבוצת משתתפות אשר התבקשו לבחור אבן עם משמעות וצמח תבלין ולהסביר מדוע /מה הקשר מה המילה שבחרו לצמח התבלין.
ש. בחרה את מילה מסע ושני צמחי תבלין המשקפים את שעברה כאשר נישאה לבחיר ליבה .
היא סיפרה על המסע הקשה שהיה עליה לעבור מהישוב שנולדה וחייה בו ליישוב אחר, סיפרה על קשיי ההסתגלות שלה, על המרחק הפיזי והמרחק המנטאלי, הקושי ללמוד ולהכיר משפחה אחרת, תרבות קצת שונה, הרגלים שונים, בדידות בתחילת הדרך וסיימה בכך שהיום לא הייתה חוזרת למקום הולדתה והשורשים שלה חזקים.
כשנשאלה מה גרם לה להרגיש שייכת אמרה: גידול הילדים, מקום העבודה, האדמה והצמחים ששתלתי וחיברו אותי למקום, המשפחה החדשה שלי שנתנה לי כוח וביטחון. זו הייתה הזדמנות עבורה לשתף ולפרוק, היא שיתפה אותנו במסע חייה, באמצעות צמחים ואבני המשמעות יכלה לספר את הסיפור שלה והמסע שעברה. הפתיחות שבה והחיבור שלה אלינו ביחד עם האופטימיות שבה יצר חיבוק אוהב מצד כל המשתתפות.
Comments